Hvordan kan ferien give dig en balanceret og energifyldt hverdag?

Hvordan kommer du fra ferien til en balanceret og energifyldt hverdag?

Du kommer tilbage fra ferien, og hverdagen vælter ind over dig. Hvis det går rigtigt stærkt, risikerer du at brænde dit ferie-overskud af i løbet af meget kort tid. Med nogle få tiltag kan du i stedet trække nogle gode ferievaner med ind i hverdagen, så du mærker effekten af ferien i længere tid og skaber en mere balanceret og energifyldt hverdag.

I denne artikel vil jeg foreslå nogle positive, overkommelige tiltag, du kan indføre i din hverdag for at forlænge det overskud, du har opbygget i ferien. Jeg giver mine bud på, hvad du kan omsætte direkte fra din ferie til din hverdag. Og så skriver jeg kort om, hvorfor både yoga (herunder meditation/mindfulness) og coaching kan understøtte dine tiltag. I min verden er det nemlig metoder, som ligger lige til højrebenet, når det gælder om at fortage bevidste valg og skabe en positiv forandring i din hverdag eller livet som helhed.

Hvad bruger du din ferie på?

I Danmark har vi en lov som siger, at vi skal holde ferie fra vores arbejde – og det er der mange gode grunde til. Set fra arbejdsgiverens synspunkt skal medarbejderen bruge ferien til at lade op, så han/hun bliver mere effektiv på arbejdet. For mange år siden handlede det vist også om, at arbejderne skulle have tid til at købe og forbruge nogle af de produkter, som de havde produceret – det klarer vi vist helt uden om ferien nu.

Så hvad skal vi bruge ferien på? Nogle lader op ved at vandre i bjergene, cykle og ligge i telt, andre tager med familien i sommerhus, nogle har brug for strand, sol og varme, mens andre foretrækker en skyggefuld skov, nogle vil helst rejse ud i verden og opleve storbyer, andre vil hellere blive i Danmark, nogle vil være aktive i ferien, mens andre vil slappe af og læse bøger.

Uanset, hvad du fylder din ferie med, så skal den helst bruges som en god pause. Batterierne skal lades op, og energien fornyes på lige præcis den måde, som er rigtig for dig. Eller måske bruger du ferien til at skabe udvikling og positiv forandring? Måske har du fået lyst til at prøve noget nyt, indføre en ny vane, lære en ny sport? Du holder forhåbentlig ferie på en måde, som gør dig gladere, modvirker stress, giver energi og mentalt og fysisk overskud.

At rejse er ikke at leve

Hvis du efter ferien vender tilbage til en stresset hverdag, et hårdt job med mange krav og ingen ændringer, så går du måske blot og ser frem til den næste ferie?

Udtrykket ”at rejse er at leve” (citat H.C. Andersen) har jeg aldrig rigtigt kunne forene mig med. Hvis ”at rejse er at leve”, hvad er hverdagen så, når vi ikke rejser? At dø? Jeg mener faktisk, at hverdagen er vigtigere end ferierne set på den lange bane. Hverdagen er der trods alt noget mere af end rejser og ferier. Så i min optik gælder det om at have en skøn hverdag, som balancerer aktivitet og passivitet – travlhed og afslapning – sociale aktiviteter og alenetid – regelmæssighed og spontanitet osv. Hvis du kun går og ser frem til næste ferie, så er der plads til forbedring.

Sæt en intention for hverdagen

Hvis du stadig har ferie, mens du læser dette, så kan du allerede starte nu. Ferien kan være netop det afbræk, som gør, at du kan mærke dig selv mere og mærke, hvad du har brug for, hvis du skal fungere bedre i din hverdag.

Brug ferien på at sætte en ny intention for hverdagen, som gør, at du får mere energi og føler dig mere i balance. Bare en enkelt intention kan gøre, at du føler, at ferien har en gavnlig effekt på din hverdag i mere end et øjeblik. Her er nogle bud på, hvad det kan være:

  • Søvn: Lur mig 😉, om ikke du sover mere i din ferie? Enten ved at forlænge nattesøvnen eller tage en lur ind i mellem? Sover du nok i din hverdag? Hvad forhindrer dig i at gå tidligere i seng? Eller skal du lære at powernappe om eftermiddagen? Intention for hverdagen: ”Jeg vil sove mere”.
  • Fritidsaktiviteter – version 1.0.: Det kan være, du har brugt din ferie på at lære noget nyt eller beskæftiget dig med en aktivitet, du holder af? Måske har du lært at spille golf, været i vandet, vandret, er begyndt at træne, været på yogaferie, spillet musik, danset? Er det noget, som vil gavne dig at tage med ind i hverdagslivet? Hvis det er en aktivitet, som du bliver glad af, så kan du have stor gavn af at indføre den regelmæssigt i din hverdag – måske er et par timer om ugen nok til at få følelsen af, at det giver dig energi. Intention for hverdagen: ”Jeg vil fastholde en fritidsaktivitet i hverdagen”.

 

  • Fritidsaktiviteter – version 2.0.: Det kan være, du har nydt at ligge på stranden og lave ingenting? Og det har været rigtigt dejligt ikke at hænge i en klokkestreng hele tiden? Det kan være, du har mærket, at alle de aktiviteter du og familien fylder hverdagen med, gør, at du bliver slidt? At netop pauser med ro og ingenting er det, du skal bringe ind i din hverdag for at balancere din energi? Intention for hverdagen: ”Jeg vil skære ned på fritidsaktiviteter og nyde stille stunder”. Psst…her er yoga en særlig god hjælp.
  • Madlavning: Hvordan spiser du i hverdagen? Hvordan spiser du i ferien? Hvad enten du har brugt tid på at lave maden selv eller fået maden serveret på restaurant, så er mit bud, at du har haft mere tid til at nyde måltiderne. Det at nyde maden kan være kilde til stort nærvær og fokus – et fokus, som kan bringes med ind i hverdagen. Intention for hverdagen: ”Jeg vil bruge tid på at nyde måltiderne”.

 

  • Nye oplevelser: Mange rejser ud og får nye oplevelser i ferien. Sanserne stimuleres af både synsindtryk, nye lyde og lugte, smagsoplevelser og omgivelser. Du lærer og udvikler dig, når du kommer ud af den vante gænge og ser noget nyt. Det kan være i Danmark eller andre steder. Oplevelser af nye steder og områder eller bevidst brug af sanserne kan sagtens overføres i mindre skala til din hverdag. Intention for hverdagen: ”Jeg vil have nye oplevelser” eller ”Jeg vil bruge sanserne bevidst”.

 

  • Fællesskab: I ferien har du tid til familien eller til venner, du ikke har set længe. Du kan prioritere og sætte fokus på fællesskabet, det I gør og oplever sammen. Hvis det sociale fællesskab er noget, som tanker dig op, kan du overveje, hvordan du bedst øger dette i hverdagen, hvor tiden er mere knap. Måske behøver du ikke invitere til middag med tre-retters menu? Måske kan fællesskabsfølelsen opstå ved, at du inviterer til spis-og-skrup-af mad i hverdagen. Intention for hverdagen: ”Jeg vil prioritere fællesskabet”.

 

Hvorfor kan yoga og coaching hjælpe dig på vej?

Yoga (inkl. meditation og mindfulness) er en super måde at skabe balance i hverdagen. Uanset om din tilgang er fysisk eller mental, så bliver du fokuseret på nuet, når du praktiserer. Når fokus er rettet mod nuet, så slapper hjernen af, tankestrømmen formindskes, og du bliver mere nærværende. Nærvær giver dig lejlighed til at mærke efter, mærke hvad du har brug for, hvis du skal skabe en balanceret og energifyldt hverdag. Nogle gange går tingene så stærkt efter ferien, at du ikke engang når at fornemme, hvad det var, ferien gav dig – og slet ikke hvordan du fastholder det gode. Her kan yoga – særligt ved hjælpe af visualiserings- og meditationsteknikker – være en hjælp til gentagne gange at minde dig om, hvad din positive intention for hverdagen er. Hvad skal du gøre mere eller mindre af for at skabe balance, for at bevare din energi og give din hverdag et positivt løft?

Intentionen om en stille stund kan også hjælpes på vej at yogateknikker. En stille stund er jo ikke ret stille, hvis planlægningstanker, bekymringstanker og indre dialog farer derudaf. Yoga giver mange gode bud på, hvordan du kan skabe stilhed, ro og nærvær.

Hvis du er nysgerrig og har brug for en kickstart til fastholdelse af din positive intention for hverdagen, så kan det være, at kurset “Fra ferie til hverdag” (hold 202) er noget for dig? Find det her.

Hverdagen kan være så overrumplende, at vaneændringer eller nye intentioner drukner i gøremål, arbejde og ”trummerum”. Det kan også være, at ferien gav anledning til eftertænksomhed og et ønske om større, positive forandringer i dit liv. Her kan et coaching-forløb være det, som fastholder dig i nye beslutninger og gør, at du får en balanceret og energifyldt hverdag.

Jeg ønsker dig en skøn ferie og håber, at du vender fornyet tilbage med en positiv intention for din hverdag – på præcis den måde, der gør dig godt. Personligt trækker jeg stikket og kører ud i verden, måske til højre, måske til venstre. Det er min måde at tanke op på 😊

Har du lyst til at følge med i nye blogindlæg eller tilbud om yoga og coaching, så er du velkommen til at tilmelde dig mit nyhedsbrev.

Nyt fra bloggen

I min blog kan du læse om coaching og yoga. Jeg deler ud af mine synspunkter og erfaring med begge dele. Og lidt om livet som helhed.

Helterejsen

Helterejsen

Helterejsen Længslen efter forandring buldrer inden i dig, men du formår ikke at komme videre. Hvad er det der sker (eller ikke sker 😉)? Hvorfor

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Tilmeld dig nyhedsbrevet


Jeg er interesseret i at modtage nyhedsbrev om:

Når du trykker send, modtager du en velkomstmail. Husk, at tjekke dit spam-filter eller uønsket post.