Må man grine som pårørende?

Når du er pårørende til et menneske, som har en sygdom, har været ude for en ulykke eller på anden måde er svært udfordret, har du en helt særlig rolle. Det er ofte fysisk, mentalt, tidsmæssigt, socialt og følelsesmæssigt krævende. Bevidste livsværdier er hjælp til pårørende.

Fra egen erfaring ved jeg, at bevidste livsværdier støtter dig, når livet rammer hårdt. Når du er pårørende, er du stadig et menneske. ”Pårørende” er en rolle du har, og samtidig er du inderst inde stadig dig. Dine behov som menneske skal tilgodeses, for at du kan fungere som pårørende. Dine livsværdier kan øge din livskvalitet, fordi du bliver bevidst om, hvordan du i den givne – og ofte særligt svære – situation bedst fylder dine ressourcer.

Her ønsker jeg at give dig tre livsværdier, som kan være med til at støtte dig, når du er pårørende.

Hvad er livsværdier?

Livsværdier er de følelser eller egenskaber, du ønsker, skal fylde mere i dit liv. Tydelige og bevidste livsværdier kan være med til at øge din livskvalitet, fordi du bliver bevidst om, hvordan du i den givne situation bedst fylder dine ressourcer. Det ønsker jeg at bidrage til.

Livsværdier kan ses som fundamentet i et hus: Nogle værdier fylder meget og skaber et stærkt og permanent fundament. Men efter et jordskælv er det nødvendigt at tjekke fundamentet og finde ud af, hvilke dele, det er nødvendigt at udskifte, hvilke dele, der skal repareres, og hvilke dele, der er intakte og fortsat kan bære.

Når du står i en ny, ukendt og følelsesmæssigt overvældende situation som pårørende, bliver det særligt vigtigt at have bevidste værdier. Dit fundament har været udsat for et jordskælv. For at skabe et nyt og solidt fundament, er det vigtigt at tjekke dine livsværdier og blive bevidst om, hvad der kan bære. Hvad er vigtigt i dit liv nu? Hvordan skal du som pårørende skabe dig et fundament, som kan bære dig igennem en livskrise, som pårørende-rollen ofte er?

Livsværdier er helt individuelle, og vi vil altid vælge forskellige værdier, som støtter os. Værdierne vil altid kræve en fortolkning, for vi lægger ikke alle det samme i ord som respekt, åbenhed, passion, nærvær, kærlighed, ro, spontanitet, frihed, omsorg, stabilitet osv.

Hvilke livsværdier støtter dig?

Som pårørende er der mange udfordringer, det er ofte hårdt og energikrævende. Du skal både være plejer, chauffør, forstå diagnoser og behandlinger, være forælder, ægtefælle, barn, psykolog, koordinator, hjælpemiddelekspert… Men du skal også have lov at være dig, så du rent faktisk har noget af give af.

Derfor har jeg valgt tre værdier ud fra det faktum, at du har brug for noget, som tanker dig op. Ordene er ikke nok i sig selv. Det væsentlige er, at du får værdierne omsat til praksis – altså til handlinger i det daglige liv. Derfor giver jeg dig forslag til, hvordan værdien kan leves, og hvordan du husker dig selv på at gøre det.

Egenomsorg

Som pårørende er omsorg helt sikkert i fokus – men det er også helt sikkert, at det fokus ikke er rettet mod dig. Nogle pårørende føler dårlig samvittighed ved at rette fokus på sig selv. Men ved du hvad? Det er faktisk nødvendigt. Uden egenomsorg bliver der i længden heller ingen omsorg for andre.

Det kan være meget forskelligt, hvordan du og jeg føler, at vi yder omsorg for os selv. Men her kommer nogle bud: At bage og lave god mad, at læse en bog, strikke, løbe en tur, sidde i en stol 20 min. og drikke en god kop kaffe, at lave yoga eller dyrke sport, gå en tur, tage et langt bad, være sammen med andre mennesker, en power nap eller noget helt andet.

Personligt har jeg lavet en liste over forskellige aktiviteter, som jeg ved giver mig følelsen af at yde omsorg for mig selv. Jeg husker mig selv på at leve noget fra listen hver dag, fordi den hænger lige for næsen af mig på køleskabet.

Da min datter var syg, og jeg var på pasningsorlov, var der to vigtige ting, som gav egenomsorg: At meditere 20 min. og gå en tur med min veninde – helst hver dag.

Hvordan yder du egenomsorg? Hvordan husker du dig selv på at leve det?

Nydelse

Når du er pårørende, kan det føles som om noget af den nydelse, livet ellers er fyldt med, er forsvundet. Måske bliver din ydre frihed begrænset, fordi du ikke kan være væk så længe ad gangen. Måske har du ikke tid til at gøre det, du ellers plejer for at nyde livet. Prøv om du kan skifte din sædvanlige nydelse ud med indre nydelse gennem sanserne. Sanserne har du altid til rådighed. Derfor vil jeg opfordre dig til at nyde, alt hvad du kan gennem dine sanser. Luk sanserne op og fyld dig med dufte, smage og berøring. Se på noget smukt og lyt til noget dejligt.

For mig betyder nydelse fx at jeg spiser noget, som ser smukt ud, dufter godt og smager vidunderligt. Jeg elsker udsigter, så hvis jeg kan komme til at gå en tur, hvor jeg kan kigge langt, så nyder jeg det ekstra. Men det kan også være at lytte til din yndlingsmusik. Nydelse er også at lade dig berøre. Mærk vinden og vejret på huden eller få en massage og nyd berøringen.

Huskeregler kan være meget forskellige. Måske har du et billede du kan hænge op – og hver gang du ser på det, så husker du sig selv på at nydelse er vigtigt. Eller du kan skrive hen over spejlet med læbestift: Husk at nyde i dag.

Humor

Når livets tacklinger rammer, når det hele bliver svært, træder følelser som sorg, afmagt, desperation eller ked-af-det-hed frem. Det må de også gerne. De skal have plads og ikke undertrykkes. Men pas på! Hvis du lader disse følelser lægge dig ned, så kan det blive rigtig svært at være den pårørende, du ønsker at være. Derfor har du brug for en modvægt: Humor.

Så ja, du må gerne grine, når du er pårørende.

Du må grine højt og længe, du må grine sammen med andre eller med den som er berørt af sygdom, du må grine af sjove historier og skøre tv-serier. Du må grine af dig selv.

Humoren skal ikke bruges til at dække over det, som er svært. Den skal supplere og skabe en modvægt.

Tænk over, hvad der kan bringe dig i godt humør og få dig til at grine. Opsøg det, hvis ikke dagligt, så i hvert fald ugentligt. Da min datter var syg, var hun ikke ret gammel. Men allerede dengang havde hun evnen til at holde en selvironisk distance – måske lettere påvirket af sin mor 😉 Så vi har altid kunnet grine sammen og ad os selv og hinanden. Det er forløsende og befriende og giver energi.

Hvilke livsværdier er dine?

Måske er dine vigtigste livsværdier anderledes end disse. Det er helt i orden. Mærk, hvad der er det rigtige for dig. Men husk: Du er nødt til at nære dig selv, så du kan nære andre. Jeg håber, det var en lille hjælp til dig som pårørende. Der er også hjælp at finde hos Danske Patienter eller andre patientforeninger.

Er du nysgerrig efter en fuld værdiafklaringsproces, så læs mere her, hvor jeg skriver mere om livsværdier.

Nyt fra bloggen

I min blog kan du læse om coaching og yoga. Jeg deler ud af mine synspunkter og erfaring med begge dele. Og lidt om livet som helhed.

Tilmeld dig nyhedsbrevet


Jeg er interesseret i at modtage nyhedsbrev om:

Når du trykker send, modtager du en velkomstmail. Husk, at tjekke dit spam-filter eller uønsket post.